"Aika huuhtoo ihmiset erilleen, tai välimatka, joskus vaikka kuinka läheiset, ei sähköpostilla voi kuin päivittää tietoja, joulukorttiin ei mahdu edes muuttunut osoite."
- Olli Jalonen 14 Solmua Greenwichiin

Asfaltti rullaa mun jalkojen alla ja merilinnut kirkuu. Hymyilen paljon ja kiittelen ihmisiä uudelleen ja uudelleen. Typerätkin asiat saa mut nauramaan. En enää osaa syödä ilman lusikkaa enkä heittää vessapaperia pönttöön. Puhun välillä thaimaan kodista sanalla koti ja suomen kodista sanalla koti, se saa mut hämmentymään. Tai ei oikeestaan muo vaan muut ihmiset, mulle se vaan on tosiasia. Bussilippu maksaa ihan liikaa (160B) ja suomalaiset miehet on komeita. En tiedä enää että mikä suomessa on muodissa ja mikä ei. Ekat päivät täällä oli tosi raskaita. En osaa enää liikkua sujuvasti Hansassa. Ennen nukkumaanmenoa on vaikeinta kun on aikaa ajatella kaikkea. Mää toivotti mulle onnea, oikeestaan ennen ku lähin himaan ni kaikki vaan toivotti mulle onnea. Ihana istuskella taas jokirannassa pitkästä aikaa. Kai tää tästä pikkuhiljaa alkaa helpottua. Mulla on ihan hirvee ikävä määtä ja paata. Muo pelottaa että aika muuttaa jotain, saa mut unohtamaan tai muistamaan jotain juttuja erilailla. Mulla on ikävä taekwondoreenejä. Turun kirjastossa oli kiva kirjastotyöntekijä. Lentoliput thaimaahan joululomalla maksaa välilaskunkin kanssa tonnin. Musta tuntuu että tääläkin ihmiset tuijottaa kokoajan, tai sit mä vaan kuvittelen.

Musta tuntuu hassulta. En voi enää elää Thaimaassa ikävöimättä jotain juttuja suomesta, Enkä voi elää Suomessa ikävöimättä thaikkuihmisiä ja juttuja thaimaasta. Missä mun paikka sitten oikeen on tässä maailmassa? Koska mä en voi olla enää missään tääysin tyytyväinen. Mutta ehkä tää on sitä rikkautta, sitä mitä mä oon oppinu ymmärtämään, sitä mikä kasvattaa. Aina ei voi sasda kaikkea, pitäis oppia valitsemaan tai vaan olla hiljaa tyytyväinen siihen mitä on. Ehkä tätävarten ne ihmiset mulle toivotti onnea. Pienenä mä sanoin, etten vois koskaan muuttaa pois suomesta. En vois, koska mä rakastan suomea ja suomalaisuutta. Elämä on opettanu mulle niin paljon, elämä on muuttanu muo niin paljon. Mutta yhävain mun sydän on sinivalkonen. Tosin sieltä löytyy nykyään kyllä häivähdys punastakin.

aika aika2 aika3

27 kommenttia:

  1. Voi sua , kyllä se siitä ajan kanssa helpottuu...voi kumpa mäkin pääsisin sinne sitten vielä joskus (nopeasti)...tuli varmasti kiva muisto :) Onnea suomentumiselle :D Onkohan se ees sana?

    VastaaPoista
  2. ihana postaus, pisti kyllä miettimään! kääk en ees voi kuvitella tota sun ikävän määrää, kuitenki asuit sielä vuoen! varmasti muutti tosi paljon kyllä maailmankuvaa ja omia ajatuksia ymym :) ainahan voit sinne palata (ok kaikki varmaan on sanonu näin).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti henssi! ♥ stalkkasin just sun blogia :3 olipakko ku oot mun lempparikommentoija! sulla on ihana rippimekko! :) ja een kestä sun kuvat on upeitaaa!
      juu kyllä ikävä on! vuosi on niin pitkä aika :( puol vuotta on niin pitkä aika odottaa, toivottavast pääsen sinne joululomal takas :)

      Poista
    2. voiiii :) aww kiitos! nooo, kyllä sie pärjäät :) itelläki pitää aina oottaa sitä minu "äitiä" syyskuusta heinäkuuhun, ja hyvin olen pärjänny! aika on menny kyllä nopeesti, enää 28 päivää niin nähään ♥

      Poista
  3. Ihana teksti, mä toivon ja uskon että toi vielä helpottaa (: Thaimaan lentoliput on kalliita, mutta toisaalta sillä hinnalla pääsee taas niiden rakkaiden luo eli on se varmaan sen arvosta (: Tsemiä suomentumiselle haha :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos! joo niin on ja tosiaan tottahan tuo että on se sen arvosta. kiitos paljon, yritetään jaksella! :)

      Poista
  4. ethän lopeta bloggaamista, vaikka tänne suomeen palasitkin? oot mahtava!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. en lopeta! varmasti jatkan, tosin uudela blogilla jossainvaiheessa, mutta on mulla vielä tännekkin kirjoteltavaa. ehkä sä saat jouskus vielä lukea siitä kun mä purjehdin jäämeren ympäri. kukatietää, unelmia vaan! :)
      Isokiitos!

      Poista
  5. Vaulaa ihanaa tervetuloo takas suomeen!! Toi on varmasti iha totta kaikki ja vaikee ajatella milt sust tuntuu, mut oon varma et ajan kans niist kaikist jutuist tulee sun elämäs parhait muistoi mitä et ikinä unohda! Meijän pitäänähä joku päivä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksuuu! aivan totta joooo! ja kun aika viel kultaa muistost niin mun nyt jo kultasista muistoista tulee timanttisia! :D
      kyllä ehdottomasti!!! oon töissä heinäkuun että nyt ja sit on vähän kiirusta mutta pian kyllä! ♥

      Poista
  6. Pakko sanoa että oli aivan ihana postaus! Jotenkin niin tunteikas ja kaunis. Kirjotat todella ihanasti. Tervetuloa suomeen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! yritän nykyään aina vaan enemmän ja enemmän panostaa teksteihin ja saada tunteet sen kautta esille, että kiva kuulla että kerrankin onnistuin! :)

      Poista
  7. Sulla on ollu ihan huisi blogi koko vuoden, kuvas on tosi hienoja ja hyvälaatusia! Onneks oon seurannu ihan alusta asti, mitä kaikkee olisinkaan missanu, jos en olis. Jatkatko vielä bloggaamista (se olis tosi kiva juttu, koska pohdit tosi kivasti näitä asioita, tätä tekstiä on ihana lukee!) vai oliko tää nyt tässä? :) En voi kuvitella miltä susta tuntuu nyt :D, koska mä olin kolme vuotta sitten viikon riparinkin jälkeen ihan poruilla pitkään, vaikka se oli vaan viikko :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahha ylihunajaisia lauseita mun korville (silmille), kiitos! :D
      jeee oot yksi niistä harvoista! tuntuu että suurin osa kertoo tullleensa messiin vasta loppusuoralla. Kyllä mä meinaan jatkaa bloggailua. oon tätä kumminkin jo yli kaks vuotta tehnyt, enkä vieläkään oo saanu tarpeekseni. teen varmasti kunhan aikaa riittää niin uuden blogin ja sinne sitten kirjottelen ja kuvailen. niinmonet on kyselly niin linkkaan sen varmaan tännekkin sitte! :)
      Uskon ton riparijutun! mullekkin käy tosi usein reissuilla sillälailla että tutustun joihinki paikallisiin yms ja sit kun on aika sanoo hyvästi ni tuntuu maailmanlopulta. sitä kai tää elämä vaan on. :/ hyvästejä toisensa perään.

      Poista
  8. Voi kirjotat niin ihanast ja tät sun blogii on ollu oikeest tosi ihana ja mielenkiintone seurata! :) Itellä haaveissa hakea 2014-2015 vuodeks Thaikkuihi vaihtoo! :) Just tän sun blogin takii aloin harkita Thaimaataki haha :D <3 Mäkin sanon nyt että onnea 'suomentumiselle' ja kiva kun jatkat kirjottelua ja bloggaamista! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos paljon! :) hah kiva kuulla thaimaa on kyllä ihan paras maavaihtoehto! :)tsemppiä sulle vaihtoon hakemiseen ja vaihtovuoteenkin! :)
      kiva kun tulit heittää kommenttii! :)

      Poista
  9. Mulla ois muutama kysymys liittyen vaihtovuoteen Thaimaassa ja ois toosi kiva jos voisit vastailla näihi!! :) Kiitti jo etukäteen!

    1. Saako vaihtari Thaimaasta helposti kavereita ja ystäviä ja tuleeko ne thaimaalaiset itse esim. koulussa tutustumaan vai joutuuko enemmän itse olla se aloittava osapuoli noissa tutustumisissa? Onko niihin ylipäätään helppo tutustua? :) Ja mitä mieltä he ovat ulkomaalaisista, ihmettelevätkö ne juuri tätä vaaleutta ja 'erikoista' ulkonäköä yms? :D Osasiko nuoret siellä englantia?
    2. Ja onko siellä siis silleen ettei ole kauhean yleistä olla vapaa-ajalla kavereiden kanssa vaan just niikun enemmän sen perheen ja harrastusten ja läksyjen parissa vai miten on?? :) Tollasen käsityksen oon ainaki saanu !:)
    3. Mitä harrastuksia voi esim Thaimaassa harrastaa ja mitkä siellä on semmosia yleisiä harrastuksia?
    4. Oliko sulla silleen että aluksi puhuitte jonkun aikaa englantia ja siirryitte siitä sitten thaimaan kieleen? Missä vaiheessa vuotta voit jo sanoa puhuvasi melko sujuvasti thaikieltä ettet käyttänyt enään englantia oikeastaan yhtään?
    5. Onko sulla tullut missään vaiheessa vuotta sellaista että mietit tosissaan lähtöä kotiin?
    6. Sopeuduitko heti perheeseen ja tuliko yhtään kiusallisia hetkiä vai olitko heti kun kotonasi? :) Mistä yleensä juttelit perheen kanssa? :)
    7. Onko normaalia että ennen vaihtovuoden alkua tulee sellaisia tunteita että mihin oon ryhtynyt, en uskallakkaan lähteä ja olisi jo valmis peruuttamaan koko vuoden? Tuliko sulla tommosia? Miten niistä selviää? :D
    8.. ..ja vielä lopuks :D : oliks sul lopus ku tulit sieltä suomeen niin sellanen voittajafiilis et selvisit VAIHTOVUODESTA? ;)

    Apua anteeks ei näit näin paljoo pitän tulla näit kysymyksii..! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. juu mielelläni vastailen ja ei mittäään! itekkin oisin sillon toivonu ennen vuotta et ihmiset ois jaksanu vatailla enemmän, ni nyt tuntuu enemmän ku reilulta että mä nyt sitten vastailen ainakin! :) ja kysy vaan jos tulee viel jotain lisää!

      1. juu saa tosi helposti kavereita ja koskaan ei esim koulussa tarvii olla sillee ihan yksin koska kaikki on tosi kiinnostuneita vaihtareista ja varsinki tällasista vaaleihosista pohjosmaallasista! että thaikut sopii hyvin ujoille kyllä kun ei ite tarvii olla niin hirveen aktiivinen ja vaihtarit on suht harvinaisia niin ihmiset jaksaa olla kiinnostuneita kunhan vaan hymyilee kokoajan :) mutta muist että voi olla vähän eri kun oon ite pokkukauungista että jossain Bangkokissa varmasti ihan eri juttu ku ihmiset tottunu ulkomaallasiin
      2. juu just näin! että kandee hankkia joku harrastus, ja sitten muuten iltasin käydään usein ulkona syömässä perheen kanssa. mä en kyllä käyny viikolla kun mulla oli aina reenit..
      3. mun pikkukylää lukuunottamatta kaikkialla varmaan voi harrastaa muay thaita eli thaiboxingia! ja mun pikkukylässä voi harrastaa taekwondoa.. ;) muuuten just jotain lentopalloa ja futista tai uintia ja sit kaikkia thaimaalaisia soittimia yms. Bkk on taas varmaan vähän eri muttta tässä mun tietojen perusteella! :)
      4. juu just noin ja about tässä huhtikuusta asti oon puhunu tosi sujuvasti! tammikuussa aloin oikeestaa vast sillee puhuun enemmän ja yrittää enkä enää pelänny virheit nii pal.
      5. ei kyl kertaakaa!
      6. joskus 2kk jälkeen oli jo sillee et tuntu ihan okei käydä jääkaapil yms. :) eli sopeuduin tosi hyvin! alotain aina keskustelut kysymäl et mitä mun hostäiti meinaa tehä huomenna/ mihin se menee kun noi aina työskenteli tosipaljon poissa himasta :D
      7. on normia! itelle ei hirveenä tullu mutta kesällä kun oli joskus jotain tosi hyvii viikkoja niin tuli sillee tosi haikee..
      8. hahah ei oikeestaan, lähinnä ahdisti se et tää on jo ohi :D ja et pian suomeen ja et en enää koskaan pääse takast tähän vaihtovuoteen..

      kysy lisää jos sulla jotain vielä kysyttävää tai selvennettävää!

      Poista
    2. Kiitos ihan superpaljon!! Autto tosi paljon :)
      Saiko koulussa muuten meikata vai oliko ylipäätään mitään tommosia ulkonäöllisiä rajotuksia?
      Ja tuosta wai tervehdyksestä, liittykö siihen mitään sääntöjä, kun esim luin tuolta että lentokentällä teit jo wai tervehdyksen kun näit ekaa kertaa isäntäperheesi niin kumpi sen teki ensin, perhe vai sinä? Ja tervehditkö siis aina koulussakin kavereita ja opettajia ja harrastuksissakin ihmisiä tuolla wai tervehdyksellä? Haha juu en oo vielä ihan tajunnut tota wai tervehdys juttua !? :D Ja voiko sen tehdä vahingossa jotenkin 'väärin'? :D
      Ja kun itsekin toivoisin pääseväni pikkukaupunkiin enkä minneen isoon esim bangkokiin niin voiko siihen mitenkään vaikuttaa? Ja sijoitetaanko vaihtarit ylipäätään enemmän pikkukaupunkeihin vai isompiin, tiiätkö yhtään? :)

      Huh, näiden jälkeen olen jo taas astetta fiksumpi tuon thaimaan kanssa! :D Kiitos paljon!

      Poista
    3. koulussa ppiti olla aina hiukset kiinni ja ei saanu meikkaa, mut jos nyt ihan luonnollisesti halus joskus huonona aamuna laittaa vähän ripsarii ni ei kyl häirinny siel koulus kettää..
      kyselin itekki muilta vaihtareilta tosi paljon just tosta waista ennen ku menin thaikkuu :D eli siis tein ite eka vaan kaikil yhteisesti ja ne teki sit takas mut siis riippuu ihan perheestä et usein perhe kertoo sit et onks niillä tapana tehä esim aina aamusin ku näkee vanhemmat ni tekee. hahha mä en tehny thaikkuporukoil ikinä melkee ku ei mun hostsisaruksetkaa tehny ja noi oli kuminki aika läheisii ni ei sillee tullu tehtyy.. :D tein lentokentäl ennen ku lähin himaa! koulus aina usein jos kävellää open ohi ja ope kattoo suo päin mut ei kaverit tee ikinä keskenää. reeneis aina tein wain opel ja sen vaimol ku menin sinne ihan niinku muutki ja sit enne ku lähin sielt. sit varsinki viimisen puolenvuoden aikan meijän pikkuset teki mul aina wain reeneis kans ku ne on nuorempii mut niihin yleens vaan nyökkäilin yms.takas. Muttasiis pääsääntö on että nuorempi tekee ensin!! älä huoli yleensä hostit opettaa sen sitte alkuun (paitsi mulla ni sentakii en ikin tajunnu et ois tarvinnu ehkä tehä hosteilki xd) yleensä jos ulkomaalanen tekee kuinkarimpulasti tahansa ni thaikut on ilosia kunhan osaa jotenki tehä ni eikandee olla peoissaan et tekee väärin. niist käsien korkeuksist yms ehtii sit oppii myöhemmiki! :)
      Rotreilta on tosi suuri prosenttimahis päästä pikkukaupunkeihin ja ylipäänsä bangkokin ulkopuolelle, mutta sitte esim ainakin joillain sts yms. niin yleensä sijotetaan just bkk. :/

      Jeejee ihana kun joku on kiinnostunu! :))

      Poista
  10. Hei kutsuiks siis sun thaikkuvanhempias Thaikuis määks ja paaks, siis ihan niitte kuullen ja jo alust alkaen vai miten? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. noi sano mul joskus ekan päivän jo et joo saat sit kutsuu meit määks ja paaks ihan niinku mun sisaruksetki. Mää on thaiksi äiti, ja paa tulee jostain kiinankielestä ja tarkottaa isää (thaiksi isä on phoo, mutta siis meijän perheessä kutsutaan paaksi)

      eli siis joku 3kk välttelin kutsumast noit määks ja paaks ja sillee en ikin puhutellu nimel tai millää et skippasin vaa aina persoonapronominit ku jotenki typerästi aattelin et ei se oo soveliast jo nyt kursun niiks äitiks ja iskäks... mut sit vaa pikkuhiljaa aloin kutsuu enemmän ja enemmän ja puolvuotta oon käyttäny koko ajan ku puhun niil ni määt ja paata (esim suomes kysysttäis et "mihin sä meet huomen" ni thaikuis vaan aina et "mihin mää ja paa menee huomen" ku nimel puhuminen on helpompaa ku on niit miljoona eri sinä - sanaa ja sit eri tilanteissa yms. ni en tie mitä pitäis käyttää ja boohh...)
      mut siis joo mun mielest se et kutsun määks ja paaks ni on lähentäny kans ihan sairaasti! :) ja sit se on aina nii hauskaa ku joku joka ei tunne meit ja kuulee et sanon mää ni on aina ihan sillee wou onks toisun tytär ja te ette oo kyl yhtää saman näkösii ja me aina mään kaa vaa iha pokal joo et on tytär! :DD

      mut näitten viimevuotinen vaihtari japanist ni se ei oikee ikin oppinu/halunnu sanoo mää tai paa et ihan riipuu ihmisist.

      Poista
  11. hei miten oikee ninjailet noi kuvien välit aina noi nätisti? D: blogger heittää mulla ne ihan miten sattuu, ja kui saat niistä noin isoja :d

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. lisään mun kuvat aina flickrin kautta siks välit on pienempia, ja sielt saa valita esim et kuva on 800 levee tai 600 levee. ni mul on aina toi 800 :)
      eli flickriin vaa sit lataat sinne ja kopioitsen htlm koodin ja valitset koon ja liität tänne!

      Poista