THE DEEPER YOU GO THE MORE YOU SEE

Täällä mä vaan kulutan aikaani netin ihmeellisessä maailamassa. Mun nukkumaanmenoajat on tätänykyä jossain pikkutunneilla, heräilen sit ku heräilen päivästä riippuen, vaikka seiskalta tai kaheltatoista, ja en saa koko päivänä mitään hyödyllistä aikaseks. Viikonloput on pahimpia, sillon mulla ei meinaa oo mitään ohjelmaa. Joskus mä mietin että tulinko mä tänne maailman toiselle puolelle asti oikeesti vaan nukkumaan ja dataamaan. Mä voin meinaa ihan rehellisesti sanoa että oon nukkunu lähes puolet mun ajasta täällä. Rakastan vaan nukkumista, päiväunia ja sen lisäks oon ollu niin paljon kipee että tunteja sängynpohjalla hyödyttömänä maaten on kertynyt aikast reilusti. Oon varma että kaikki täällä jää muistamaan mut näin; Vaula who liked to sleep. Mutta silti mä rakastan mun elämää täällä. En oo ikinä suomessakaan ollut mikään yybersosiaalinen ihminen joten tällanen elämä kai sopii mulle, kohtuuden rajoissa kumminkin. Mutta mikään ei muuta sitä tosiasiaa, että oon saamaton ja tuhlaan kallista aikaa. Miksi mä en opiskele ahkerammin thaita? Mä oon jo ohittanu sen kielistressivaiheen, oon ylittäny omat odotukset ja vahvimpana se, että puhun ja ymmärrän thaita jo sen verran että pärjään mun jokapäiväisessä elämässä. En juttele mistään liian monimutkasesta täällä kellekkään, eikä kukaan vaadi multa mitään, mulla ei oo sanakokeita mihin pitäis lukea eikä pahemmin läksyjä jotka vaatis ajattelemista. Joten mikä motivois muo opettelemaan lisää sanastoa ja muuta kun kukaan ei tarkista että oon opiskellu, kukaan ei vaadi mitään. Jonkunaikaa kirjottelin mun päiväkirjaa thaiksi ja opin siitä sanoja tosi paljon ja varsinkin kirjotus parani huimasti, mutta nyt en oo ees vähäänaikaan tehnyt sitä. Miksi? Koska jos mulla on jotain mielenkiintosta kirjotettavaa niin mulla on mös paljon tehtävää ja ei oo aikaa käytää mitään 3 tuntia päiväkirjalle, jos taas mulla on aikaa niin mulla ei oo mitään kirjotettavaa. Tai sit mä vaan uskottelen itelle niin. Ärsyynnyn jos joku sanoo mulle että mun pitäis opiskella ahkerammin. Miksi ihmiset joilla ei oo valtaa sanoo, mutta ne joilla on valtaa ei vaadi.
Mutta siis, mikä nyt on vialla. Oon onnellisempi kun koskaan ennen, rakastan mun hosteja enemmän ku koskaan ennen ja odotan jokaista ihanaa minuuttia taekwondossa enemmän ja enemmän. Mun syvällä sisällä elää pelko että mitä käy kun tää kaikki loppuu, mutta silti se ei häiritse muo vielä. Mä vaan elän mun normielämää, tosin tääviikko on aika tylsähkö kun en oo hankkinu mitään ohjelmaa. En jaksa hengailla koulukavereitten kanssa, koska kaiken semmosen järjestely on niin uuvuttavaa ja stressaavaa ja loppujenlopuks en ees tiedä mitä tekisin niitten kanssa. Kielimuuri on ja lisäks ollaan niin eri asioista kiinnostuttu ja kaikkea. Tykkään jutustella hostäidin kanssa ja mennä sen mukaan jos se lähtee tekeen töitä jonnekkin, tykkään muutenkin ihan vaan hengailla mään ja paan kanssa. Rakastan mennä taekwondoon ja se onki mun arjen pelastus. Ne on ne tunnit joita mä odotan aina niin innolla. Tykkään ihan sairaasti olla thaimaalaisten lasten ja kaikkien muo nuorempien kanssa ja lisäks tykkään hengailla aikuisten kanssa. Mutta jotenkin Thaimaalaiset teinit on vaan liian erilaisia suomalaisiin verrattuna.
Tässä tämmönen selostus. Tiivistettynä ois, että mä oon onnellinen, mutta silti aina välillä täytyy saada valittaa. Mulla olis teille kaikille vielä pyyntö. Jättäkää jotain kommenttia, ihan mitä vaan anonyyminä tai nimellä, kertokaa miks luette tai mitä toivoisitte et kirjotan tänne, kertokaa mikä tässä blogissa ärsyttää, ja mikä on jees. Mistä haluutte kuvia, haluutteko erikoispostauksia kysymyspostauksen tai ihan mitä vaan. Postailenko liian usein/harvoin, ärsyttääkö kirjotustyyli, lyhytsanasuus, vai mikä? Mulla ois meinaa perjantaihin asti aikaa tehdä vaikka mitä.

eläimet1 eläimet3 eläimet2 eläimet4 eläimet5

25 kommenttia:

  1. millasia ne thaimaalaiset teinit sitten on? :)

    ps. aivan supersöpöjä ja ihania kuvia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. liian lapsellisia. esim kun nää mun luokkalaiset teki uutenvuoten sillee et arvottiin et kuka ostaa kellekkin uv-lahjan ja sit seuraavan maanantain kaikki anto siel luokas ne lahjat. mä en ollu sillon arpomispäivän koulus ni en ollu siks mukaa sii jutus. 50 prossaa lahjoist oli pehmolelui, loput oli jotain pieniä nukkekoteja yms hellokitty ja nalle puh kamaa. olin aika äimään ja happy et en ollu siin mukaa meinaa oisin varmaa antanu tietämättömänä jollekki jonku vaatteen tai jotai hyödyllist, ei ois tullu mieleenkää antaa mitää tommost... :D ja muutenki nää just tykkää leikkii kaikkiii semmosii juttui mitä uomes ala asteel esim jotai niit käsien läpsytysjuttui yms. hoho toivottavast selkeni yhtää, oli vaikee selittää. Ja kiitos ja kiitos kommentista! :))

      Poista
  2. Musta on aina tosi kiva lukee semmosia pohdiskelevia kirjotuksia, vähän niinku tää! Ois kiva jos tekisin jonku vastaavanlaisen, ehkä vieläki pitemmän tekstin oikestaan ihan melkein mistä tahansa aiheesta. Millasta on ollu olla vaihtari, miten sun elämä eroaa suomen arjesta, miten oot muuttunu, mitä eroja oot huomannu suomalaisissa ja thaimaalaisissa ihmisissä, millasen ootat kotiinpaluun olevan (sitte kun se on ajankohtasempaa), ihan mitä vaan! Muitten kokemuksii on aina kiinnostava lukee!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos ideasta! tommosen teen varmasti! Itekki tykkään paljon lueskella pitkiä pohdiskelevii tekstejä (ei mitään sammosia minuutilleen arkipäivän tapahtumat vaan jotain pohdiskelevampaa) ja varsinkin mitä syvällisepii sen parempi. :)

      Poista
  3. En oo nyt kommentoinu täällä montaakaa kertaa, mut nyt tulin vähän piristämää sun päivää hahaa ( ja pakenemaa koeviikolta... ) :D ootan aina iha intsinä et sult tulis uus postaus ja must ainaki tahti on just hyvä! Ja nyt vaan muistat nauttia sun hetkistä siellä kaukana vielä kun voit :) oon kyllä nii kade kaikki kuulostaa nii kivalta, ja aina niitä huonojakin puolia kaikessa on :) mut toivottavasti nähdään sit ku tuut takas Suomee! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. miksuuuuuu! <3 kiitos ihana! yritän muistaa!
      kesällä on pakko nähdä!! :)) pus

      Poista
  4. Mä oon alkanu lukemaan sun blogia enemmän vasta joskus kuukausi sitten, tä on ihan huippu! Ja kiitos et tiivistit mun ajatukset tosta kielen opiskelusta.. Ite oon Ecuadorissa ja täällä puhutaan espanjaa, se on tottakai helpompi kieli mitä thai, mut sillon ku meet keskelle maata nollakielitaidolla ni ainahan se on hankalaa. Mua ärsyttää et muut vaihtarit on ihan paniikissa siit et niitten espanja ei oo viellä samalla tasolla mitä paikallisten ja sit mulle vaan pyöritellään silmiä ku ilmoitan olevani ilonen mun tän hetkisestä tasosta. Nykyään en enää mieti yhtä lausetta viittää minuuttia vaan kyllä mun suusta jotain ulos tulee, ei se varmaan kauheen oikein koskaan oo, mutta mua ymmärretään ja se riittää, varsinkin kun miettii, etten edes osannut sanoa olevani väsynyt kun tänne tulin.
    Sun blogi on tosi mielenkiintoinen ja tykkään hirveesti kaikista kuvista! Joten jatka stressitöntä elämää kielen kanssa ja nauti, niin mä ainakin teen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep just sama fiilis!! ja sit kun ihmiset (ja itsekkin ennen vaihtovuotta) olettaa et kyl se vuodes se kielitaio on sit jo tarttunu ja perfekt kun tulee himaa. okei joo ehkä jossain jenkeis ku oot eka opiskellu sitä kieltä sen 8 vuotta ja osaat sen 90% sanastosta etukäteen... eri juttu meillä jotka lähtee nollakielitaidolla. Mullakin että mä oon ylittäny omat odotukset jo (okei ennen vuotta aattelin et tuun oppiin sataprossasesti, heheh odotukset laskenu kummasti sen jälkee) ja oon ihan sairaan tyytyväinen tän hetken kielitaitooni siihen nähden että tammikuussa en puhunut juuti sanaakaan vielä thaita ja nyt lähes kaikki mitä puhun on thaita.
      tsemppiä sulle paljon, helpottavaa kuulla että joku on samassa veneessä! :) ja kiitos ku kommentoit! :)

      Poista
  5. kaikki kuvat on aivan ihania tänne meijän loskaseen kevääseen! ja tottakai kaikki tommoset mikä siellä on erilaista ja mitä paikkoja suosittelisit jos lähtis thaimaassa käymään ja videopostaus ois kiva ja vaikka semmoset plussat ja miinukset thaimaasta ja siellä olosta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahah kiitos! :) juu noi muut voisin tehä, videota tuskin teen ihan vähään aikaan, mutta ehkä vielä jossainvaiheessa taas. :)

      Poista
  6. oon jääny ihan koukkuun tähän sun blogiin, koska kirjotat nii kivasti ja kuvat on kans kivoja :) ja muutenki tykkään lukea vaihtari blogeja ku oon itekki ens vuonna lähössä vaihtoon! jaa ois kiva jos tekisit semmosen postauksen missä kerrot thaimaan ja suomen eroja ja muutenki thaimaan kulttuurista enemmän :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos ja voin tehä! :) mihinpäi oot ite menossa? tsemppiä sun vaihtovuodelle!

      Poista
  7. tykkään sun blogista tosi paljon! ulkoasu on selkeä, kuvia ja tekstejä on sopivassa suhteessa ja molemmat on vielä hyvälaatusiakin :) ketä on mää ja paa? olis kivaa kuulla lisääki sun vaihtariarjesta, mitä asioita siellä on, mitä et ois osannu kuvitella sellasiks ennen thaikkuihin menoa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos paljon! :) mää on thaiksi äiti ja phoo (meillä paa) isä. Sori oon unohtanu selittää postauksessa.. kiitos ideasta, toteutan! :)

      Poista
  8. Olin ite vaihdossa Saksassa aikoja sitten ja kaukokaipuun vaivatessa rupesin lueskelemaan vaihtareiden blogeja. Sun blogissa on ihania kuvia ja päivität mukavan usein. Sun teksteissä on myös oikeesti kivoja pohdintoja vaihtarin elämästä ja sun elämästä Thaimaassa. Samanlaisia tekstejä vaan, sellasta yleistä fiilistelyä ja ihan arkielämän kokemuksia - niistähän se vaihtovuoskin lopulta koostuu. Etukäteen ainakin itse odotin kaiken olevan niin jännään ja mahtavaa, mutta lopulta se jännä ja mahtava on itselle ihan täysin normaalia arkea. Vaihtarin normaali arki on kuitenkin kotisuomessa blogeja seuraaville jännää ja erilaista elämää ja arkea :) Ihanaa loppuvuotta sulle, nauti joka hetkestä - niistä laiskoistakin, kun heräät myöhään etkä saa mitään aikaseks!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! toi on niin totta toi jännä arki juttu. ja varmasti on mielenkiintosta sen normi suomi arjen rinnalla! :) hohohoo niistä laiskoista nautin varmasti! ;) je kiitos kommentista hei!

      Poista
  9. voi vaulavaula..rakas pikku retard älä koskaan muutu <3 en malta oottaa enkun tunteja sun kanssa

    VastaaPoista
  10. Pidän sun blogissa just siitä, että olet niin positiivinen ja avaudut kaikesta mikä tekee sut onnelliseksi :)Voisinpa itekin olla tuommoinen ja tosissaan nauttia kauniista hetkistä.. :) Näin mielenkiinnosta tekisi kumminkin mieli kuulla enemmän myös kaikesta mikä on ollut sulle hankalaa esim. kulttuurierojen vuoksi. Ja just muutenkin kaikista ajattelutapojen eroista ihan positiiviselta kannalta kans :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) kiva kuulla! mul on jotenki se et sillon ku on hyväl tuulel ni tulee helpommin kirjoteltuu tänne! :) kiitos vinkistä, voisinhan tuollasen tehdä! :)

      Poista
  11. sun blogi on just ihan paras, koska kuvat ja teksti ei vois olla yhtään parempaa! postaukset on aina hyviä ja jaksaa kiinnostaa aina :)

    VastaaPoista
  12. Luin alunperin sun blogia, koska oot samassa elämäntilanteessa ku mä, tosin olen itse vähemmän eksoottisessa maassa vaihdossa, tavallisen tylsässä Ranskassa. Nyt täytyy kuitenkin sanoa että lähinnä luen sun blogia kaikkien ihanien tarinoiden ja kuvien takia. Kerrot rehellisesti ja hauskasti sun elämästä ja ihanien kuvien takia mun on nyt pakko itsekin päästä joskus Thaimaahan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oih ranska! sinne haluisin mennä viel joskus pitemmäks aikaa! se kieli <3 kiitos! :) ja suosittelen, tää on ihanankaunis maa! :)

      Poista
  13. Löysin sun blogisi, kun hain matkablogeja Thaimaasta. Olimme samaan aikaan maassa, vaikka emme kohdanneetkaan. Upeita kuvia olet ottanut ja tekstisi ovat todella hyvin kerrottu :)
    Mukavaa jatkoa sinne lämpimään

    VastaaPoista