sä pyydät muo auttamaan ja sanot, että mä oon taitava. mä hymyilen ja sä sanot, että mä oon kaunis. mä en sano mitään, mutta silti mä oon niin ylpeä susta, mä välitän susta enemmän kun kenestäkään täällä. ja mä oon aina valmis leikkimään sun kanssa, nostamaan sut ilmaan, kaikkein korkeimmalle, sillä sinne sä oikeesti kuulut.


4413
Ihan alkuu kiitos kaikille jotka jaksoitte kommentoida viimepostaukseen. Yritin parhaani mukaan koota tähän postaukseen juttuja mistä halusitte kuulla enemmän. Koittakaa kestää toinen kilometripostaus, kohta palaan taas mun normaaliin postautyyliin kun lähen reissuun josta otan varmasti paljon kuvia.
Millasta on ollu olla vaihtari? Mulle vaihtarina oleminen on ollu tosi helppoa. Maavalinta osu just kohdalleen, tää maa on sopiva mun kaltasille vaihtareille. Oon usein mietyinyt että kuinka eri tilanteessa oisin jos olisin esimerkiksi sinne kolmostoiveeseeni kanadaan päätynyt. Oon ujo vieraiden ihmisten kanssa, joten kavereiden hankkiminen ois varmasti ollu vaikeeta. Tän takia aasia on ollu mulle niin sopiva mesta. Ihmiset on aidosti kiinnostuneita, oon ainoa vaihtari mun koulussa, mun kaupungissa ja jopa mun provinssissa. Se oli tosin myös alussa mulle hieman raskasta, koska oli päiviä jollon fb:hen kirjautuessani sain heti 20 uutta "hello, how are you" viestiä. Kaikki ne ihmiset sai mut jossainmäärin ahdistumaan, ja se, etten esimerkiksi voinut odottaa kyytiä koulunjälkeen 2 minuuttia kauempaa yksin ilman että ihmiset tuli kyselemään tai laittamaan viestiä, että oonko yksinäinen. Tiedän, ihmiset tarkottaa vaan hyvää, ja se kuuluu tähän kulttuuriin, et kukaan ei oo ikinä yksin, mutta silti se kaikki on niin erilaista kun suomessa, että alkuun haittasi. Mutta silti vaihtarina olo on ollut helppoa. Oon saanut niin paljon enemmän kun oon pystynyt antamaan tai pystyn koskaan antamaan. Täällä ihmiset haluaa auttaa, haluaa että säkin oot onnellinen. Tänään mun taekwondo open vaima, P'tään anto mulle mangon. Se sano että se haluaa antaa mulle mangon koska se tietää etten saa niitä Suomessa. Noh sitten seuraava juttu, eli miten mun elämä eroaa suomen arjesta? No tietenkin kaikin tavallisin tavoin, mun arkirytmi on tosi eri täällä. Sillon kun mulla oli vielä koulua, ni musta tuntu usein, ettei mulla oo ikinä aikaa. 8 tuntia koulussa, ruoka ja kolme tuntia taekwondossa. Iltaysin jälkeen oli sitten eka hetki miettiä läksyjä ja datailua. Toisaalta mulla oli suomessa lähes aina koulua puol kolmeen asti, ja sen jälkeen vaan tein jonkun iltareenin ja sit olin vapaa. sillon musta tuntu että iltareenipäivinä mulla ei jääny aikaa mihinkään, mutta täällä oon kyllä tajunnu et mul oli sillon ihan sairaasti aikaa! Toinen juttu miten mun arki on muuttunut on se, että nykyään vietän aika paljon enemmän aikaa yksin. Thaimaalaiseen kulttuuriin (tai ainakin meillä himassa täälä) kuuluu se että sun huone on sun huone eikä kukaan muu tuu sinne. Esimerkiks mun hostäiti on käyny tän 8kk aikana mun huoneessa tasan kaks kertaa. Mulla on kans oma vessa ja oikeestaan tää koko kerros on mun, joten niinä päivinä kun hengailen mun huoneessa en välttämättä näe ollenkaan mun perhettä. Ajattelen sen sillälailla että tä on periaatteessa sen, että asun suomessa normaalisti himassa ja sen, että asuisin yksin, ni välimuoto. Tykkään tästä systeemistä tosi paljon koska tässä on ihan erilailla oma yksityisyys mutta silti aina voin mennä alakertaan vaikka datailemaan mään ja paan (äiti ja iskä) seuraksi.
Mitä eroja on thaimaan ja suomen välillä? Tätä kysyttiin paljon. Nyt kun tarkemmin mietin niin tein joskus semmosen postauksen eroista, mutta en ikinä postannut sitä tänne koska siitä ei tullu hyvä. En jaksa tähän nyt ruveta joka ikistä pikkujuttua listaamaan, suurimman osan näette jo ihan normaali postauksien joukosta. Mutta siis, no suurin ero mikä mulla tulee mieleen on se millasia ihmiset on. Jos mun nyt pitäis kuvailla suomalaisia kolmella sanalla sanoisin että rehellisiä, hiljasia/ujoja ja sisukkaita. Thaimaalaisista sanoisin taas että ystävällisiä, auttavaisia ja tunteikkaita. Thaimaalaiset hymyilee aina, niin vieraille kuin tutuillekkin ihmisille. Thaimaalaisille perhe ja suku on tärkeä ja nää tykkää kokoontua yhteen ihan kaikkina juhlapäivinä. Iso ero on kans uskonto. Täällä ihmiset on buddhalaisia ja uskonto on huomattavasti suuremmassa asemassa kuin suomessa. Täällä ihmiset ei kanskaan koskaan liiku yksin, osasyynä tietenkin turvallisuus, mutta toinen on, että toisin kuin suomessa niin ihmiset ei halua olla lähes missään yksin. Mitä asioita en ois osannu kuvitella ennen kun tuli tänne? Noh, että täällä on yhtä usein liian kylmä ja kuuma (ilmastoinnit on jääkaappitasolla). Sitä että kaikki hymyilee, että meillä on kotona ainakin kaheksan vessaa, ja että suurin osa ihmisist ei harrasta tääl mitään urheilua. En osannu kuvitella kuinka köyhiä osa ihmisistä on ja miten huonoissa oloissa jotkut asuu täällä. En sitä, että täällä kodin edellytys ei oon neljä seinää ja katto niinku suomessa, vaan katto ja telkkari.

16 kommenttia:

  1. ihaha postaus kiitos siitä :) mutta jos millään jaksat niin voisitko ottaa minulle selvää thai pancaken reseptin! siis sellaisten joita paikalliset valmistaa kadulla! mä niin rakastan niitä ja haluiaisin kokeilla suomessakin, mutta internetistä en löydä reseptiä...!! kiitos, jos jaksat :)

    VastaaPoista
  2. Moikka, tarkotaksä semmosta roti tyyppistä (http://importfood.com/recipes/roti.html) vaai häh? :) sori oon vähän ulalla ku en muista ostaneeni koskaan ite pannaria vaikka tiiän et niit myydään tääl kaduilla. mutta voin kyllä kysellä mun perheeltä, ja vaihtarikavereilta kun nään ne ens viikolla. jos et tarkota tota rotia niin laita uutta kommenttia sit tänne parin viikon pääst et muistan vastata, jookos? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ps. rupes tekee sairaast mieli pannaria eikä mul oo >:(

      Poista
  3. Eik sulla oo siel enää kouluu vai siis häh? :D ku tos yhes kohtaa luki et sillon ku oli viel kouluu :)

    VastaaPoista
  4. oi kyllä! kiitos paljon :))))!

    VastaaPoista
  5. Tää oli tosi kiva ja hyödyllinen postaus :) Löysin sun blogin vähän aikaa sitten ja voi että kun harmitti kun löysin tämän vasta nyt! Tästä tuli ehdottomasti yksi lemppari vaihtariblogeistani! :) Oon nyt ehtinyt jo lueskella kaikki postaksesi läpi ja olen huomannut että ollaan aika samanlaisia persoonia ja olen myös huomannut että ehkä Thaimaa olisi enemmän se mun maa jonne hakisin vaihtoon. On tässä kyllä muitakin vaihtoehtoja käynyt mielessä mm. Italia ja Argentiina mutta vielä en ole tullut täysin selvyyteen tämän asian kanssa :D Ja Rotaryjen kautta olisi niin huippu päästä mutta ainut miinus on se kun joutuisi vaihtamaan perheitä vuoden aikana :/ Vai olenko aivan väärässä? Mutta kuitenkin, luen jatkossakin blogiasi ja hyvää vaihtarivuoden loppupuolta sinulle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oi ku kiva kuulla! :) ja suosittelen joo thaikkuu ehottomasti, tä on helppo maa just kaikille ujoille yms. :) tosin hmmm italia houkuttelis ruokansa puolesta! :D rotareilta on vielä suht helppo päästä thaikkuun kun aiempina vuosina on ollu aina yks tai nolla lähtijää. (tosin ens vuonna väkiryntäys ja kaks lähtee!!!)
      mä oon vähän paha sanoon tohn perheenvaihtoon hirveesti kun en ite joutunu vaihtamaan ja pelkäsin hirveest et joudun. toisaalta 13 mun viidestätoista vaihtarikavereistaan on ollu ihan tyytyväisiä et saa vaihtaa ja halunnu vaihtaa koska sen ekan perheen kanssa ei oo natsannu.et se voi olla tosi kiva juttu tai sit vähän ikävämpi. mut ei sen takii rotareit kannata hylätä, oon sitä mielt et täs järjestös on kumminki muuten niin paljon hyvii juttui mitä muil järjestöil ei oo. (esim meil on 4 viikon-kahenviikon mittast rotarymatkaa tääl ja ollaan käyty mm laosis ja ollaan menos Myanmarii!) just mitä oon muitten järjestöjen vaihtareitten jotka thaimaassa ni kanssa jutellu ni niil on vaan oisko tuloleiri ja paluuleiri joku 3pv.. ja muutenki muilt järjestöilt jooutuu vissii lähes 100 prosenti todnäk bangkokkii, ku taas rotareil voi pääst johonki ihanaan rantakaupunkii tai pohjoseen vuoristoon.
      kiitos! :)

      Poista
    2. Oi kiitos noista vastauksista! Helpotti tosi paljo kuulla noi :) Onko se sun mielestä muuten kuinka turvallinen maa vaihtarille se Thaimaa yleensäkin?

      Poista
    3. millon sä palaat suomeen? :)

      Poista
    4. thaimaa on tosi turvallinen sen takia et tääl hössötetään siitä vaarallisuudesta niin paljon ja että täällä ihmiset pitää huolen paljo enemmän. viedäään autolla, ei juurikaan kävellä muualla kun bkk ja koskaan ei liikuta yksin! mulla ei oo ainakaan kertaakaan ollu mitenkään turvaton olo täällä.

      Poista
  6. Tää sun blogi on aivan huippu! Löysin tän vasta vähän aikaa sitten ja heti lukasin kaikki postaukset läpi :) osaat kirjottaa jotenkin nii ihanasti ja susta huomaa, että nautit sielä olemisesta! :) päivittäin käyn kahtoon että oisko tullu uus postaus, ehdottomasti paras vaihtariblogi mihin oon törmänny! Vaikutat ihanalta ihmiseltä, toivon kaikkea hyvää sulle sinne loppuajaksi! :)

    VastaaPoista
  7. Hei,

    Onnittelut!

    Blogiasi on ehdotettu Supersaver Travel Blog Awards -kilpailuun! Supersaver on yksi johtavista online-matkatoimistoista Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.

    Supersaver Travel Blog Awards on kilpailu, jossa valitaan äänestyksen perusteella parhaat matkablogit kolmesta eri kategoriasta: Paras matkablogi, Paras Aasia-blogi ja Paras valokuvablogi. Blogisi on nimetty Paras Aasia-blogi-kategoriaan Supersaver Travel Blog Awardseissa.

    Varmista, että lukijasi tietävät voivansa ehdottaa blogiasi useita kertoja. Mitä enemmän nimeämisiä blogisi saa, sitä suurempi on sen mahdollisuus päästä finaaliin! Voit lisätä blogiisi kilpailutunnuksen, jonka avulla lukijoidesi on helppo ehdottaa ja äänestää sinua. Kilpailutunnus on ladattavissa sivustolta http://www.supersaver.fi/kilpailu/blog-awards/aasiablogi.

    Kunniamaininnan lisäksi BoDTM - Books on Demand tarjoaa kaikkien kategorioiden voittajille mahdollisuuden julkaista bloginsa kirjana! Lisätietoa palkinnosta saat alla olevista linkeistä.

    http://www.supersaver.fi/kilpailu/blog-awards/books-on-demand

    http://www.bod.fi/

    Voit lukea lisää Travel Blog Awards -kilpailusta sivustoltamme: http://www.supersaver.fi/kilpailu/blog-awards

    Toivottavasti blogisi saa paljon ääniä!

    Onnea matkaan!

    Ystävällisin terveisin

    Janita

    Supersaver

    VastaaPoista
  8. Vaula mul on niin ikävä sua <3

    VastaaPoista