MIKSI SE USKOO, MIKSI SE TOIVOO, MIKSI SE KÄRSII, MUTTA KESTÄÄ

Huhhuh millanen 24 tuntinen on ollu.. Elilen haettiin hostien viimevuotinen vaihtari Risa Suvarnabumista, Risa tuli kuukaudeks japanista tänne thaikkuun takas. Ihanaa saada vaihtarisisko tällee hetkellisesti, ollaan kyllä aiemminki juteltu fbssa, mut onhan tää ihan eri juttu elää vierekkäisis huoneissa! Nukkumaan pääsin eilen tosiaan siinä vähän yli kolme aamulla, joten tää päivä menny haukotellessa. Päivällä lähettiin Risan kanssa hostien mukaan damnoen resortille, tsillailtiin, juotiin pirtelöitä yms, pelastettiin yks linnunpoika ja nähtiin pieni krokotiiili (joka ei kuulemma oo kroko, vaan joku kasvissyöjälisko.). noh kotona sitte viisvail kuus ja lähin ihan kiirees taekwondoo, noh sit joskus kasin aikoihin kesken reenien tajuun et hostit, Risa, Manit (tän piirin rotarypomo) ja P'emma (toinen rotarityyppi) seisoo siin 2 metri pääs salin ovest.. noh ne katteli siin sit mun reenei hetken ja lähin sit niitten kaa puoltuntii liia aikasi reeneist kotii. Kotoo juteltii sit jotai ja sit manit ja p'emma halus nähä mun huoneen. siinkohtaa olin kyl niionnelline et siivosin ja järjestin sen perfektosti just eilen. ja mun onneks p'tim oli viel käyny mun reenien aikaa petaa mun sängy ja viemäs tyhjät vesipullot ku lähin tosiaa vähä kiireel aamul et enhtiny niil tehä mittää... Olivat kyl oikeen tyytyväisii ja ylistivät mun ideaa teipata seiniin lappuja joissa on thaikielen sanoja. :)
Olin varmaa joku tunnin viel sen jälkee kun ne oli lähteny ni ihan shokis.. Pääsyy vierailuun oli kuulemma et ne oli liikkeel siel suunnas ja p'emma oli huolissaa siit et oon ollu niipal kipee. mut oli kyl tosi is yllätys et tulivat käymään. (hosteillekkin kertoivat 30 min ennen ku tulivat :D)
Ihana liina lähetti mulle salmiakkia joka piristi mukavasti päivää kans, kiitos! <3

110220133921 Risa

Sain myös yhen tällasen kivan haasteen, kiitos oona & senja ! en haasta ketään.

11 ASIAA MINUSTA
-Rakastan jääkiekkoa ja salmiakkia.
-Tykkään tehdä wai-tervehdyksen.
-Jos olisin "joutunut" usaan vaihtoon olisin halunnu alaskaan.
-Katon nykyään kaikki leffat ilman suomitekstejä.
-Jesse Kaikuranta on paras!
-Mulla on maailman ihanimmat äiti ja isä ja maailman ihanimmat แม่ ja พ่อ.
-Rakastan nukkumista ihan älyttömän paljon!
-Söin just vajaa puol kiloo salmiakkii ja lakritsii...
-Mulle on jo tosi pitkää ollu selvillä mikä musta tulee isona, lastentarhanopettaja.
-Haluisinlähtee uusiks ensvuo vaihtoon, intiaan tai eurooppaan!
-Oon onnellinen.

11 KYSYMYSTÄ
-Mikä on ollut parasta vuodessassi tähän mennessä? Hmm apua en osaa yhtään sanoa. Mutta voisin sanoa että perhe ja taekwondo on ollu mun vaihtovuoden kaks parasta asiaa.
-Mitä haluat vielä kokea tai tehdä vaihtovuotesi aikana? Ruskettua ennen ku palaan suomee!
-Puhutko jo sujuvasti isäntämaasi kieltä? En puhu läheskään riittävästi, mutta ymmärrän kyllä tosi hyvin, osaan lukea ja kirjottaakkin jo thaikielellä. Puhe vaan on mun heikoin lenkki.
-Oletko koskaan miettinyt, että haluaisit palata aikaisemmin kotiin? En en en. haluaisin olla vielä toisen vuoden. Vähintään.
-Mitä kaikkea oot oppinut arvostamaan Suomessa ihan eri tavalla tän vuoden aikana? Vapautta ja aamupalaa.
-Mitä asioita tulet ikävöimään kohdemaastasi, kun palaat Suomeen? Perhe, taekwondo, ilmasto koko thaimaa, ihmisten ystävällisyys, en mä tiä, monia asioita.
-Millainen on perus arkipäiväsi? Koulupäivisin se on ollu aamupala, koulua, kotiin, taekwondoon, kotiin, dinner, suihku ja hetki koneella jos jaksaa ja nukkumaa. nyt lomalla ja vkl haluun nukkua enemmä ja käydä ulkoo syömäs hostien kaa dinnerii vkl ku ei oo tkd.
-Oletko käynyt trefffeillä vaihtosi aikana? en enkä tuu käymääkää.. tääl seurustelu on ehdoton ei rotareille ja hosteille ja koululle ja kaikille.
-Mihin asioihin sinnulla on ollut eniten totuttelua? alkuun oli ruokakulttuuri.
-Mitkä on lempivaatekauppasi isäntämaassasi? Platinumin ostoskeskus BKKssa
-Miten voisit suositella isäntämaatasi muille vaihtoon lähtijöille? ihmisten ystävällisyys, sää, hinta, rotary täällä, kaikki! oon ite tääl nii onnellinen et haluisin et mahdollisimman moni vaan vois kokee saman!

Tasan kuuden tunnin päästä ois herätys ja lähtö kohti lentokenttää. hyvää lentoa äiti <3

10 kommenttia:

  1. tiäksä et minkä takia toi seurustelu on rotareille ehdoton ei? tai siis mitä jos nyt sattuiski löytämään "sen oikean" sieltä? :---D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei se kaikkialla oo. joissain maissa rotareita ei haittaa seurustelu, joissain maissa taas on tiukempaa. ooon kuullu sellasia selityksia et jos seurustelee ni sit o vaan kuulemma liikaa sen yhen tyypin kaa eikä ehi tutustuu kulttuurii yms. mut siis mä luulen et se on ettei tulis mitää ongelmii ja kumminki ku vaihtarit on jo senverra vanhoini mitätahansa voi sattuu yms..
      meillä yks vaihtaripari jäi kiinni nuoleskelemast ja rotarit sano et joko pistävät poikki tai lähtevät himaa.
      mut tääl thaimaassa se on kans osa kulttuurii kait.

      Poista
  2. minkälaista aamupalaa sielä sit on :>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. nää syö tääl niinku riisii kans aamupalaks, et aamupala on samallaine ruoka ku esim lunch.. mut hostit ostaa mul aina muroja ja jos käydää Bkk saan kans leipää! :)

      Poista
  3. Sulta varmaa jo kysytty, mutta kysynpä vielä. Minkä järjestön kautta lähit? Olitko harjotellu thai kieltä ennen lähtöä, harjoittelitko kotona? Jos olit osasitko sitä ollenkaan? Osaako host perhe englantia , vai miten kommunikoit heidän kanssa? Saatko lukiokursseja suoritettua vaihdon kautta? Onko enkun kielitato parantunut? Olitko ennen käynyt Thaimaassa vai miten olit kiinnostunut kohteesta? Kiitos hirveästi jos jaksat vastata :) Ite oon iha kauhee thaikku friikki, ja ollukki siellä monesti... Joskus jopa kokeilin harjoitella thaita, mut ei oikee onnistunu :D Oon lukenu kirjoja Thaimaast ja kaikki mikä liittyyki Thaimaahan nii on mun rakkaus :) ++ Thaimaalaine ruoka on ihanaa!! Rakastan tulista ruokaa, harmi vaa et Suomes kaikki niin kallista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon rotareitten kautta, osasin numerot ennen tänne tuloo mut en muuta ja just lainasin kirjastos pienen oppikirjan ja siit opettelin. mun hostit puhuu ihan kohtuu ok enkkua, tullaan toimeen, kielioppi on mitä on mut aina oon pärjänny. mun ennkuu on parantunu tosipal, varsinki kuuntelu ja puhe!
      en tie saanko korvattua, ehkä jotain ranskankurssei saisin jos hauisin mut en tie jaksanko, saan myös suorittaa tääl itsenäisii kurssei niin et teen kokeet thaiopen valvonnassa!
      en ollu ikin käyny thaimaas ja en tienny just mitää muuta ku et tääl sataa joten luonto trooppinen ja et tää ilmasto on ihana. päärin laittaa thaimaan hakemukseen samana päivänä ku lähetin mun hakemuksen :D

      thaimaa on rakkaus! <3 ootko ite lähössä vaihtoon vai? meinaa rotareilta on hellppo pääst thaikkuu! :) ja tää ruoka on nam vaik ite en tykkääkkää tulisest :DD

      Poista
    2. Okei, ihanaa :) Heh, itekki opettelin pari vuot sitte kirjottaakki numerot ja muutamia sanoja, mut nyt on unhtunu :( Ja vähä siistii et päätit noin yhtäkkii et haluutki lähtee Thaimaahan ja ihanaa et oot viihtyny noin hyvin! Sehän se pääasia onki.
      No siis, haluisin vaa Thaimaahan ja ylipäätään matkalle lämpöseen pois SUOMESTA!!! Et oon just kattonu vaihtojutskii, työharjottelua :DD, kielimatkaa..iha mikä vaa kävis, mut se on nyt viel nii hankalaa ku näin nuori, tai ku lukiost päästyäni sit on helpompi lähtee muille maille ja tosiaa aina ollu suurin unelma muuttaa ulkomaille, että sinne siis sitten parin vuoden päästä! Ahh i can't wait <3 Ja viel tähä, et vähä hyvä jos siel saa parempaa tota enkun taitooki, koska ite oon kyllä aikas huono siinä, vaikka oon tosissaa panostanu ja haluisin oppii sitä. Mut jos siel just on parantunu kuuntelu nii se ois iha täydellist mulle! :)

      Ps. Tosi kiva blogi, jatka samaa mallii ;) Ja täält saa kyl paljo vinkkei :) + kiva lukee ku oot nii iloine siellä, ku törmänny välil vaihtariblogeihi, jossa niitä huonoja puolia vaa nostetaa esille...

      Poista
    3. Oi suosittelen opettelee uusiks! ja siis suosittelen et opettelet puhuu parit sanat :)
      minkä ikänen sit oot? meinaa kyl johonki lyhyisiin 3kk vaihtoihin pitäis ainaki päästä ja kaikkee!
      joo ite oon kans suunnitellu et sit joskus ku saan töit ni työskentelen suomes puol vuotta ja asun tääl puol vuotta! :)
      kyl mul on parantunu enkku et älä huoli!

      kiitos! :)))

      Poista
  4. Vitsi.. nyt pitää alkaa tutkii taas jällee näit kaikkii järjestöi, koska haluun Thaimaahan :D Ja siis oon 16 vuotta, täytän tänä vuonna 17 :) Et en nyt sillee "nuori", mut työnskentely ulkomailla on aaaikas suuri unelma tän ikäsenä. ÄÄÄ, haluan silti!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joojoo, sähän ehti hyvi viel vaihtoonki! :) kesävaihtoon tai sit iha vuosivaihtooo! ainai afs, rotarit, ja sts lähettää tänne! :))

      Poista