Together we can

end polio now.

Jotkut teistä ehkä tietääkin, että yksi mun suuri unelma on aina ollut päästä jonkinnäköseen kehitystyöhön/vapaaehtoistyöhön auttamaan ihmisiä ja varsinkin lapsia. Välillä mulle tulee semmosia haluan-pelastaa-maailman mietteitä ja haluisin et voisin oikeesti auttaa ihmisiä. Tänään pääsin toteuttamaan tätä unelmaa muutamaksi tunniksi rotaryn kanssa.

Kun mä tipautin ne kaks tippaa poliorokotetta söpön viisvuotiaan pörröpääpojan kiltisti auki odottavaan suuhun, kehuin ja annoin pehmolelun ja muffinssin, mulle tuli oikeesti semmonen olo että mä oon osana jotain suurta. Nyt sitä oikeesti vasta tajuaa kuinka ison työn rotarit tekee ja on tehny tän hyväksi. Tää vaan tuntuu niin paljon todellisemmalta. Tuntuuhan sekin hyvältä, kun saa tiputtaa sen kaks eurosen sinne punasen ristin tai pelastusarmeijan lippaaseen, mutta se kun tän kaiken saa nähdä loppuun asti omilla silmillä, on jo jotain paljonpaljon hienompaa






We really are this close to end polio.

16 kommenttia:

  1. mooi. mä teen koululehteen juttua ulkomaanopiskelusta ja mä bongasin sun blogin blogilsitan kautta. jos sulla on mitenkään aikaa/kehtaat/tahdot voisitko vastata muutamaan kysymykseen vaihto-opiskelusta? :)

    VastaaPoista
  2. juu voin ihan mielellään. voit laittaa kysymyksiä tänne, tai sit jos on paljon ni mun s-postiin. mut ihan kumpi vaan käy.
    mun email on vaula.koski(ät)gmail.com :)

    VastaaPoista
  3. eikä, vähän siistii et pääsit tekemään tommosta! mäki haluisin päästä nimenomaan lasten kanssa työskentelemään jossain ulkomailla ja nyt kuulin et meiän piiristä lähtee yks tyttö kotiin eli se keskeyttää tän vuoden, mut tulee tammikuussa takas ja sillä kertaa Rio de Janeiroon työskentelemään lasten kanssa... en tiiä siitä sen enempää mut iski semmonen EIHHH munkin on pakko päästä tekemään jotain tommosta :D hehe mut ehkä mä kattelen vasta tän vuoden jälkeen..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mul on niin sama homma. itseasiassa yks jenkeistä tänne muuttanut rotarimies ehdotti mulle että voinhan mä kysyä mun hostperheeltä ja koululta että onko tässä lähellä jotain päiväkoteja jos vaikka pääsisin sinne loma ajalla vaikka viikoks vapaaehtoseks. vielä en oo kysyny mutta aijon kyllä kysyä ennen kevään lomaa ja kun puhun vähän paremmin tätä kieltä. :)
      mutta siis pointtina se, että etkö säkin vois tehä samalla lailla ja kysyä? :)
      me lapsirakkaat! :) ootko harkinnu mitään lapsiin liittyvää uraa muuten? :)

      Poista
    2. me mun koulun vaihtarit päästään tammikuusta alkaen koulussa olemaan pienempien lasten kanssa, siis kouluissa täällä pienimmät on niinku puoltoistavuotiaita ja vanhimmat 17 :D eli jeee pääsen toteuttamaan mun lastenkanssaolemistuskaa :D
      ja musta ois ihan sairaan siistii esim. olla töissä jossain brasilian slummeissa lasten kanssa tai lastenkodissa ym.! luin muuten joskus jostain lehdestä jutun suomalaisesta naisesta joka asu sen perheen kanssa jos en ihan väärin muista nii just Thaimaassa ja ne oli pistäny siellä lastenkodin pystyyn! hehe siinä sulle tulevaisuudensuunnitelma siellä :D

      Poista
    3. kuulostaa just ihanalta, oon kateellinen!
      haha jep, mun tulevaisuus ;)

      Poista
  4. Voi kun ihanaa, todella hienoa tuo vapaaehtoistyö. Siinä tosiaan saa olla mukana jossakin suuressa. UPEAA :)

    VastaaPoista
  5. Tulin jotenkin ihan tosi hyvalle mielelle kun luin tan postauksen! Musta tuntuu et makin oon aina ollu vahan sellanen "haluan pelastaa maailman"-ihminen ja haluisin lahtee vaihdon jalkeen vapaa-ehtoistyohon ym. Ihanaa kun oot paassy mukaan toteuttaa tata rotaryn projektii, ne tekee kylla oikeesti hyvaa tyota! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oih kiva et on joku samanhenkinen ku kaikki tuntuu vaan ajattelevan et oon joku hippi tyyppi :D
      tää on kyl jotain niin upeeta! :) mut ehkä sullekkin tulee viel mahikset! :)

      Poista
    2. Jep, toivottavasti mäkin vielä pääsen! Mulla ois sellanen unelma että tosissaan tän vaihdon jälkeen lähtisin Afrikkaan jokskin aikaa, yks tuttu oli Ghanassa lastenkodissa kuukauden vapaaehtoistyössä ja jonnekkin vastaavaan tekis munkin mieli, ehkä vähän pidemmäks aikaa vaan. :)

      Poista
    3. Hei siistii, mä oon meinaa ite just kattonu noi vuoden vapaaehtoistyöohjemia Ghanassa!! :)et siel nähdään site! ;)

      tai sit perustetaan yhessä afrikkaan lastenkoti/päiväkoti! :)

      Poista
  6. Mä oon superonnellinen sun puolestas et pääsit toteuttamaan unelmaas :) Ois ihan mielettömän upee tunne oikeesti päästä konkreettisesti pelastamaan maailmaa. Kuulostaa suureelliselta, mutta pienillä teoilla saadaan aikaan suuria tekoja, joilla on oikeesti väliä. Arvostan sua ja sun unelmaas vapaaehtoistyöskentelystä!

    VastaaPoista
  7. Aivan upeaa tuo, että sait toteuttaa unelmaasi ja saat edelleen, kun olet siellä kaukana! :) Mulla olisi yksi kysymys.. eli tiedätkö, että mitä mieltä Thaimaassa ollaan mielenterveysongelmista? Entä jos jollakin on vaikkapa arpia käsissä, niin miten siihen henkilöön suhtauduttaisiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. apua, ompas vaikee kysymys! Mulla ei oo siis pienintäkään haisua.
      mä en oo siis nähnyt täällä kauheestiihmisiä joilla ois arpia käsissä tai mitään joen en tiedä.
      mutta perusperiaatteena nää suhtautuu kaikkiin ulkomaallaisiin ja varsinki vaaleeihosiin suomalaisiin tosi innokkaasti, et en usko et jotkut arvet käsissä vaikuttais mitenkään hirveesti.
      eikä nää nuoret täällä välttämättä ees osais yhdistää arpia mihinkään vakavampaan, tääl kumminkin kulttuuri tosi erillainen.

      mutta nää on pääosin vaan mun veikkauksia että en tiedä todellakaan oikeesti kun ei oo kokemusta tai mitään.

      Poista