elämäähän tääkin vaan on

Tänään tulee vähän tämmönen tekstipainotteinen postaus kun ei oikeen mitään uusia kuvia ole. syynä se että mulle ei oo oikeestaan tapahtunu mitään kuvaamisen arvosta lähiaikoina. Koko viime viikko oikeastaan menny kotona homehtuessa.
Bangkokin reissun jälkeen mulla siis alko loma, eli ei enää koulua ennen kuin taas kuun lopussa. Syynä tähän oli se että mun thaikielen opettaja lähti lomalle Lontooseen. Ekat lomapäivät oli oikeesti ihan mukavia ja tein kaikkea mitä en ollu kiireessä ehtiny tehä niin paljoa. Datailin paljon, katoin leffoja, piirtelin, valvoin myöhään ja heräilin myöhään. Viikolla mulla oli myös normaalisti taekwondoa 3-4 tuntia päivässä. Loppuviikosta alko tulla jo vähän tekemisen puutetta, eikä ainakaan viikonloppuna helpottanut kun ei ollut edes taekwondoa. Viikolla toi taekwondo oli mulle aika piristävää, ja usein ne tunnit salilla olikin päivän parhaita. Sen jälkeenkin oli vielä niin hyvä fiilis että illat meni usein kans tosi kivasti. Mut tosiaan viikonloppu oli aika masentava. Lauantaina käytiin kyllä hostien kanssa kaupassa ja ostin (hostit makso) jälleen uuden thaikielen opiskelukirjankin. En ees haluu tietää monesko thaikieleen liittyvä vihkonen/kirja toi oli mulle. Sit aattelin et opiskelen taas kotona vähän lisää. Hostmom on sanonu mulle vaikka kuinka monta kertaa että heti ku osaan puhua thaita ni oon paljon onnellisempi ja saan tehä kaikkea enemmän. Tiiän et se on totta ja yritänkin kokoajan ajatella sitä ja motivoitua kielenopiskeluun enemmän.
Mutta kotona se on vaan niin suuri kynnys ruveta opiskelemaan. Ja muo ärsyttää ihan sairaasti se, että mulla ei oo mitään kunnollista opiskelumateriaalia. Onhan mulla noita kirjoja vaikka kuinka paljon, mutta ne ei vaan oo mitään kaikkein parhaimpia. Ensikskin ärsyttääihan, että mun suomi-thai-suomi sanakirja on ihan sairaan puutteellinen ja nykyään käytänkin lähes pelkästään enkku-thai-enkku sanakirjaa. Muutenkin koko mun oppimateriaali on enkunkielistä. Miettikää nyt jos joutuisitte opiskelemaan vaikka ruotsia enkun kielellä. Periaatteessa ei mikään ongelma mutta aina on vaikeempi ymmärtää vieraalla kielellä. Ja joskus tosiaan se on ihan tuskaa kääntää ensin suomesta enkuks, sit enkusta thaikirjotukseen ja sit thaikirjotuksesta thaipuheeseen.. väkisinkin menee hermot. Sit toinen asia mikä ärsyttää on se, että mun thaikirjainten harjotteluvihkoja lukuun ottamaatta kaikki kirjat on suunnattu matkailijoille! Eli siis ei mitään tehtäviä, kielioppeja tai muuta vastaavaa, sanontoja ja lauseita vaan järjestettynä eri kategorioihin. Eli siis jos esimerkiks haluisin opiskella jotain hyödyllisiä verbejä ni mun tarvii etsiä ne sieltä "rannalla, hotellissa, taksissa" kategorioiden lauseiden joukosta. Haluaisin semmosen järjestelmällisen, koulukirjatyyppisen thaikielen opiskelukirjan, missä ois tehtäviä, sanastoa ja kielioppia. Mutta kun semmosia ei ole!

Voi kuulostaa et oon ihan masennuksen partaalla tai jotain, mutta siis oikeesti mulla menee täällä tosi hyvin. Haluaisin vaan oppia tota kieltä nopeammin ja oon jotenkin pettyny/ ärsyyntyny itteeni ku en saa aikaseks opiskella enempää (nytkin roikun koneella). Tarvisin jotai kokeita mihin ois pakko lukea ja opiskella joku tietty määrä asioita. Muutenkin mulle sanottiin alussa että parissa kuukaudessa pystyn kommunikoimaan jo thaikielellä hyvin, koska samoissa perheissä/koulussa ollut viimevuodenvaihtari oli tullu nollakielitaidolla ja kahessa kuussa puhu sujuvaa thaita. Noh mulla on kahen kuukauden raja jo takana ja enhän mä samaan pysty. Ei sinäänsä siinä ois muuta ongelmaa kuin se, että tiedän et puhuisin nyt sujuvaa thaita jos vaan oisin jaksanu opiskella enemmän. Haluun niin paljon oppia mutta en saa itteäni pakotettua opiskelemaan tarpeeks.
masennuspostaus, anteeks.

Onneks huomenna lähen Phukettiin vegetablefestarille viikoks ja saan niin paljon kaikkea ohjelmaa et en varmasti pitkästy. Päätin myös, että huomisesta lähtien kuukausi niin että maksimissaan tunti koneella päivässä. Eli siis seuraavaa postausta sitten Phuketin jälkeen ensviikon puolella. Ja kiitos mun rakas synttärisankari Tenho joka piristit muo! ja äitin paketti oli kans aika ihana! <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti