hyvää nimipäivää เวาละ

Mulla on ihan sairaan hyvä fiilis, vaikka en päässy eilen uintitreeneihin sateen takia, vaikka en päässy tänää uimaan koska uimahalli oli suljettu ja vaikka en oo saanut ainootakaan nimpparilahjaa. Viimein oon löytänyt sen puuttuvan motivaation opiskella ahkerasti thaita. Se oli niin ihana tunne ku pysty lukemaan yhden sanan.

Konsonantteja opiskellessa luulin että mikään ei voi olla yhtä puurtamista kuin se oli, mutta nyt kun oon päässy vokaaleihin ni voin vaan nauraa sille ajatukselle. Muutamassa päivässäon tullu toistettua 6 eri vokaalia yhteensä 4000 kertaa eri konsonanttien kanssa. Eli siis mun vihosta löytyy 4000 tän กือ tyylistä yhdistelmää, okei ei ehkä kuulosta/näytä kauheen työläältä, mutta sitä se on. Etenen yhdessä päivässä 2 vokaalia esimerkiks vokaalit a ja aa (ะ ja า). yhteen vokaaliin menee aikaa semmonen 4h, ja sen jälkeen osaan kirjottaa ja yhdistää sen kaikkien (merkityksellisten) konsonanttien kanssa, sekä tiedän sijoitetaanko kyseinen vokaali konsonantin ala-, ylä, oikealle vai vasemmalle puolelle. Vokaaleita ois näitten 6 jo opiskellun jälkeen opiskeltavana vielä 26, eli noin 100 tuntia puurtamista. sitten ku osaan kaikki vokaalit (ja konsonantit) ni voisin sanoa osaavani lukea thaikirjotusta. mutta ei saa nuolasta ennen kuin tipahtaa, sitten täytyy vielä opetella 5 eri äänenpainoa! (ei äänenpainoa, keski, korkea, korkeampi ja korkein) woaah, toivottakaa onnea...

Tästä kaikesta huolimatta oon hirmu onnellinen, tänään oon oppinu enemmän uusia sanoja kuin minään aikasempana päivänä täällä. Ja tästä vois kiittää sitä että osaan lukea konsonantti+ a, aa, i, ii, y ja yy yhdistelmiä. Rakastan Thaikieltä!

mun nimi thaikielellä: เวาละ โกสกิ

14 kommenttia:

  1. Toi on niin ihana tunne ku tajuu et on edistyny kielen kanssa! Vaikka mulla on varmasti sata kertaa helpompi kieli niin silti on ihanaa kun nyt pystyy jo käymään keskusteluja portugaliks. Niin hieno fiilis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niin on! ja eihän sillä kielellä niin väliä, kunhan on vaan joku uus kieli! :)

      Poista
  2. Hyvää nimpparia! Ja tsemppiä kielen opetteluun, vaikka se saattais vielä tässä vaiheessa tuntua ihan toivottomalta, mun mielestä on jo tosi hyvä saavutus että oot oppinu jo noinkin paljon noista koukeroista ja äänteistä :-D Ja sitä piti vielä sanua että tää sun blogi on tooooosi kivaa luettavaa! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos ja kiitos :) piristävä kommentti! :)

      Poista
  3. Vastaukset
    1. XD jopa atron äikäntunnit kalpenee tän rinnalla!

      Poista
  4. miten oot tehny sun blogin ulkoasun ? hullun hieno!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. siis mulla on se ihan perus valkonen malli, sit banneri on käsin piirretty ja skannnattu ja se on kuvana, sit oon muokkaillu noit fontteja ja muutamaa HTLM koodia tullu kai muokattua :) ei kai muuta. Kiitos! :)

      Poista
  5. aikamosta puurtamista toi thain opskelu tuntuu olevan! olikko muuten opiskellu yhtään thaita ennen kuin lähdit vaihtoon? ja miten thain puhuminen sujuu, että pärjääkkö vielä esim jossain arjen perustilanteissa?:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. juu onhan tää, mut oppii ainakin nyt heti kunnolla. ja joo osasin numerot ja sawasdee ka, siin kaikki. tosi vaikee oli opiskella ku en löytäny turun seudult yhtään opettajaa tai mittää..
      tuntuu että puhuminen sujuu samalla lailla ku ekan viikon jälkeen mut todellisuudessa kun rupeen miettimään et mitä kaikkee osaan jo sanoa ni oon kehittyny ihan hurjasti. puhun thaita paremmin ku ymmärrän, ihmiset puhuu täällä niin nopeesti. hmm no arjen perustilanteet, en oikeen osaa vastata, kyllä mä ihan kohtuullisesti pärjään mutta en kuminkaan vielä kokonaan thaikielellä. :D en osaa selittää..

      Poista