always, start with the head.

joku opettaja, mun thaikielen kirjotusopettaja joka on tosi ihana ja mä cauteussa


tossa vähän kuvia mun koulun jokaaamusesta aamunavausjutusta mikälie. en tie mikä se on suomeks mut thaiks se ainakin on joku cauteu tms. tänään siis pidin puheen kaikille mun koulun 2700 oppilaalle ja opettajille (heh vähän isompi koulu ku meijjän 300 oppilaan aurajoki!) ensin thaiks, sit sama litania enkuks ja lopuks suomeks. ja voiko kukaan kuvitella, mä en panikoinu yhtäään! enkä ees sönköttäny! oon nii ylpee ittestäni. oon ihan sata varma et en ois pystyny samaan suomessa edes suomen kielellä. mut tääl kaikki tommonen on paljon helpompaa, koska sun ei tarvii ku sanoo yks sana thaiks ni kaikki hurraa jo ja hymyilee ja on kannustavan näkösii! ja nää on tosi ilosii siit jos yrittää puhuu thaita. tääl kyl huomaa jo 6 päivän oleskelun jälkeen selvän eron thaimaalaisten ja suomalasten välillä. vaik thaimaa ei muuten ois suomen tasolla kaikissa asioissa esim tasaarvossa yms. ni ihmiset on kyl tuhat kertaa ystävällisempiä ku suomessa.
koulussa oli muutenkin kivaa, mulla oli ekaks matikkaa, jassa en kyl tehny mitää ku en ymmärtäny mitään mut opettaja on tosi hauska ja rento ni oli nice! sit mul oli thaimusiikkia, istuttiil lattialla ja kuunneltiin perinteisiä thaimaalaisia kappaleita ja katottiin thaimaalaista tanssia videolta. sit muut laulo ja mä soitin sellasta ihme soitinta. musa oli muuten ihan ok, mut sattuu tosipaljon jalkoihin ku joutuu istumaan lattialla. ristiistunnassa pysty olemaan vaan hetken ja sit piti inspiroida ku hameen kans ei oo mikään maailman helpoin istuu.  musan jälkeen mulla oli ranskaa, opiskelen tääl siis ranskaluokalla m5/7 (5=ysiviis syntyneet ja 7=ranskaprogram) mut koska noi mun luokkalaiset on ranskas jo niin pitkäl ja mä en tie muutaku bonjur ni opiskelen nyt sitte m4/7 kanssa ranskaa.
tääl koulussa on siis vissiin 5 eri program vaihtoehtoa; ranska, kiina, badboysprogram(paljon liikkaa ja taideaineita laiskoille), sience(matikka fysiikka kemia), ja enkku-matikka. syy miks opiskelen ranskalinjalla on se että ranskan ope oli kuulemma halunnu mut ehdottomasti sen luokalle. ei se mitään ranska on kivaa ja se opettaja on tosi mukava. ja mun koulukaverit kans! :)
mutjoo ranskan jälkeen oli lounas, 20B (=0,5€) saa valita mitä ostaa, esim riisii, nuudelei tms. mä söin nuudeleita. ruuan jälkeen käytiin koulun kaupassa ostamassa jätskit. olin ihan ihmeissäni ku mun mehujää makso 5B! eli siis joku 13 senttii!! suomes mehujääst saa pulittaa 10 kertaa enemmä.. :D sit ruoan jälkeen seuraava tunti oli P.E, pelattiin lentopalloa osan tytöistä ja muutaman m5/7 pojan kanssa. tääl on toi liikkatuntikulttuuri vähän erilainen ku suomes! esim jos ei kiinnosta liikka ni saa istuu siin salin reunal ja tehä läksyi. tai muuten vaan hengailla koulun alueella! (ainakin puolet m5/7 ei osallistunu liikkaan) ja nää ei harrasta mitään suihkus käyntii tai vaihtovaattei tääl liikan jälkee vaik on nii kuuma et tulee sairas hiki! mut maassa maan tavalla! liikan jälkeen oli viel jotain computer juttuu, mut ihan ihmeellist, tehtii vaan jotain noit htlm koodijuttuja enkä tajunnu mitää. meinasin nukahtaa ku kello oli puol neljä ja opettaja vaan puhu thaikielellä mikrofoniinsa.  sit neljältä pääsin kotiin ja puol 7 lähettii rotarykokoukseen. sain mun kuukausirahan ja en ymmärtäny yhtään sanaa mitä siel puhuttiin. että tällanen päivä tänään. :) tulevaisuudessa en aijo postailla varmastikkaan näin tarkkaa mun jokasesta päivästä mut aattelin et on varmaan kiva siel suomen pääs tietää ees vähän et mimmost tää kouluelämä on.

11 kommenttia:

  1. oioi :) näitä sun juttuja on ihanaa lukea. mä tahdon kans!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahh siitä vaan! suosittelen ehdottomasti! :)

      Poista
  2. Mielenkiintoista lueskella sun elämästä siellä, hiukan erilaista kuin täällä suomessa tai edes noissa tavallisimmissa vaihtarikohteissa (usa, australia, yms). Meinaan lukea jatkossakin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiva että tykkäät. :) juu tosiaan hiukan erilaista ku esim jenkeissä yms. :)

      Poista
  3. Hei, onnittelut ku se esiintyminen meni hyvin ja muutenki sun blogin perusteella sulla on hauskaa! Tykkään muutenki tästä blogista ja sun jutuista. Ainoo parannusehdotus ois, että laitaisit tekstin isommaksi, ja näkyvämmät kappalejaotki ois kivat :) Mut joo pidä hauska vuosi ja päivittele ku sattuu jotain jännää!! (ja muutenkin) :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos paljon, ja joo mulla on oikeesti tosi kivaa täällä! ja kiva jos tykkäät. :) juu voisin yrittää tehä tosta tekstijutusta selkeempää, teksti tosiaan on pienehköä ja eiköhän noi kappalejaotkin onnistu, jos vaan muistan kirjottaessa sitte! :)
      varmasti pidän! :)

      Poista
  4. toi kaikki kuulostaa nii jännittävält vauluska! <3 ikävä jo nyt :(

    VastaaPoista
  5. sä oot tossa tokassa kuvassa kuin joku aave kun muut on noin tummaihoisia... ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hah ehkä vähän! mut ei noi kaikki oikeetsi oo ees hirveesti tummempia ku mä! :)

      Poista
  6. cauteu tarkoittaa jono/jonotus. Mut toi cauteu on vähä sama kun suomessa aamunavaus :)

    VastaaPoista